Huidige productie

Augustus Oklahoma

De vermissing van de vader zorgt ervoor dat de familie Weston bij elkaar komt in het ouderlijk huis ergens in een klein gat in Oklahoma. De moeder is verslaafd aan pillen, de drie dochters worstelen ieder met hun zelfbeeld en partner, een tante bemoeit zich overal mee, de kleindochter van veertien rookt stevig, een neef zit beklemd in zichzelf. Kortom, aan ieder lid van deze familie zit wel een steekje los.

De familiebijeenkomst ontspoort, zoals te verwachten is in dit soort toneelstukken. Het familiediner is een van de hoogtepunten. Vele situaties en personages zijn herkenbaar voor de toeschouwer en dat zorgt voor de nodige en af en toe heftige humor.

Beverly Weston, een plaatselijke dichter zit in zijn stoel. Hij heeft het in deze proloog over zijn visie op het leven. Hij spreekt over zijn drankverslaving, over zijn vrouw en haar pillen, en citeert uit het gedicht The hollow men van T.S. Eliot: ‘This is the way the world ends.’ Dat alles vertelt hij tegen het Indianenmeisje Johnna Monevata, dat als nieuw hulpje bij de familie komt werken. Deze Johnna zal de enige van het bonte gezelschap zijn die overeind blijft en niet zoals de anderen stuurloos ten onder gaat. Met dit personage heeft Tracy Letts toch nog enige hoop willen uitdrukken in deze tragedie met herkenbare personages die, naar eigen zeggen, met een gezonde dosis introspectie moeten worden bekeken. Tracy Letts schreef zijn August: Osage County in 2007. Het stuk werd enthousiast onthaald, ontving een jaar later de Pulitzer Prize for Drama. Tracy Letts (1965) wordt inmiddels vergeleken met Edward Albee, Eugene O’Neill en Tennessee Williams.

Terwijl hij ‘We draaien rond een cactusplant’ zingt, verlaat de vader het toneel. Na zijn verdwijning komt de familie bij elkaar. De een kan de ander niet goed uitstaan, ze zijn o zo beleefd tegen elkaar, maar onderhuids broeit het conflict. Dat zorgt voor lekker verbaal vuurwerk. Schil na schil worden de relaties gepeld, komen traumatische momenten uit het verleden aan het licht, worden geheimen onthuld. Dat alles leidt tot spanningen, met vaak hilarische gevolgen vandien.

Boven het toneel, een bijna lege grauwe zandvlakte, hangen grote donker geverfde doeken. In het begin nog ordelijk recht, later zakken ze gedeeltelijk, om dan tegen het einde te verdwijnen. Als donkere wolken die wegwaaien en de hemel opklaren. Daar is ook wel sprake van, maar de klaarheid is wrang. Letts geeft in zijn stuk het lot van een generatie babyboomers weer. Een generatie die in armoede is gestart, zich een weg door het leven heeft kunnen opbouwen, maar met de verworven rijkdom geen raad weet. Tekenend helder is het moment waarop de verslaafde moeder Violet in haar eentje een plaat van Eric Clapton opzet: ‘Lay Down Sally’ van de elpee Slowhand, waarmee een herboren Clapton zijn overwinning op zijn heroïneverslaving bezong. Zo wil Violet ook zijn, ze danst in haar eentje, de andere personages kijken vanuit het donker in hun ondergoed toe, meewarig. Violet zal het niet redden.

Naar Augustus, Oklahoma gaan kijken wordt tweeënhalf uur puur theaterkijkgenot.

 

links interviews met de acteurs die Augustus Oklahoma gespeeld hebben op Broadway en hun personages toelichten.

Beverly Violet Johnna Barbara Bill Jean Mattie Fae Charles Kleine Charles Ivy Karen Steve Dyanne

Uitvoeringen:
• vrijdag 24 mei 2019: 19:30 uur
• zaterdag 25 mei 2019: 19:30 uur.

 

Locatie:
Kennemertheater, Beverwijk

 

• vrijdag 28 jumi 2019: 19:30 uur
• zaterdag 29 juni 2019: 19:30 uur.

 

Locatie:
Theater Koningsduyn in cultureel centrum Geesterhage, Castricum

 

Entree:
12 euro p.p. (inclusief consumptie)

 

Reserveren:
Klik hier om kaarten te reserveren.